De meeste vrouwen komen tussen de 11-15 kg aan in de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap is het van dubbel belang om goed voor jezelf te zorgen. Dit betekent niet dat je voor twee moet eten, maar wel dat gezond leven extra belangrijk is.

In onze voorlichtingsavond over de zwangerschap vertellen we je uitgebreid waar je op kan letten met voeding en zwangerschap. Diëtiste Laura Kool van Novita is gespecialiseerd in voeding voor zwangeren en jonge kinderen. Zij is werkzaam in onze praktijk en ondersteunt ons tijdens deze avond.

Foliumzuur & Vitamine D

De inname van foliumzuur verkleint de kans op aangeboren afwijkingen, zoals een open rug, hazenlip en/of open gehemelte bij je kindje. Aangeraden wordt om foliumzuur al voor de zwangerschap in te nemen en te gebruiken tot tien weken zwangerschap. Dit verkleint de kans op aangeboren afwijkingen zoals een open rug, hazenlip en/ of open gehemelte bij je kindje. Ook vitamine D (10 microgram/dag) wordt de gehele zwangerschap en eventuele borstvoedingsperiode aangeraden. Beide vitamines zijn verkrijgbaar bij de apotheek of drogist.

Een gezond en gevarieerd voedingspatroon draagt bij aan een gezonde ontwikkeling van jouw kindje.

Let tijdens de zwangerschap extra op met deze producten: 

  • Rauwe producten: vermijd rauw vlees, rauwe vleeswaren, rauwe eieren, zachte kaas gemaakt van rauwe melk en verpakte (gerookte) vis. Zo voorkom je besmetting met de Listeria-bacterie en Toxoplasmose. Indien je deze producten goed verhit of minimaal twee dagen invriest kun je je ze wel zonder kans op besmetting gebruiken.
  • Beperk het eten van leverproducten in verband met de hoge concentratie vitamine A.
  • Matig met koffie, thee, cola en energiedrankjes
  • Ben je vegetarisch of veganistisch? Let er dan op dat je tijdens je zwangerschap genoeg vitamines B en ijzer binnenkrijgt. B-vitamines zitten vooral in volkoren producten, aardappelen, peulvruchten, eieren en zuivelproducten. Peulvruchten en eieren zijn ook belangrijke bronnen van ijzer, net als vleesvervangers.

Via het Voedingscentrum kun je meer lezen over voeding en zwangerschap.

Heb je twijfels of je wel voldoende voedingsstoffen binnen krijgt? Onderzoek het met Nutricheck Mama.